جنگنده سوخو 27
 
نظامی دفاعی
جنگ جنگ اراده هاست. مقام معظم رهبری
 
 

 
سوخو سو-۲۷
Sukhoi Su-27SKM at MAKS-2005 airshow.jpg
نوع هواپیما جنگنده برتری هوایی
کشور سازنده شوروی
شرکت سازنده سوخو
نخستین پرواز ۲۰ مه ۱۹۷۷
تاریخ رونمایی دسامبر ۱۹۸۴
وضعیت کنونی درحال تولید و فعال
بکارگیرنده(ها) نیروی هوایی روسیه
نیروی هوایی چین




آغاز ساخت ۱۹۸۴ تاکنون
تعداد ساخته‌شده ۶۸۰ فروند
هزینهٔ پروژه ۳۵ میلیون دلار
مدل‌های دیگر
Su-30


Su-33
Su-34
Su-35
Su-37 Shenyang J-11

سوخو سو–۲۷ (به روسی: Сухой Су-۲۷)‏ جت جنگنده دوموتوره سنگین و دوربرد برتری هوایی است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شده‌است. این جنگنده در سازمان ناتو با نام «فلانکر» شناخته می‌شود.

این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ در برابر نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی به خصوص اف-۱۵ ساخته شد.

سوخوی۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوق العاده‌است. جنگندهٔ سوخوی۲۷ اغلب در نقش «ماموریت‌های برتری هوایی» به کار گرفته می‌شود، اما قادر است در اغلب ماموریت‌های رزمی دیگر نیز شرکت کند.

جنگندهٔ سوخوی۲۷، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده بین شرکت‌های میکویان گورویچ و سوخو در دهه ۱۹۷۰ و ماحاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخوی ۲۷ و میگ ۲۹ شده‌است که ظاهری شبیه به هم دارند.

 

پیش زمینه

به سال ۱۹۶۹، دولت اتحاد جماهیر شوروی، اطلاع یافت که نیروی هوایی ایالات متحده، کمپانی «مک دانل داگلاس» را جهت تولید طرح جنگندهٔ آزمایشی برتری هوایی خود، انتخاب کرده‌است. (این انتخاب، در نهایت منجر به تولید جنگندهٔ F-۱۵ شد.) جهت پاسخگویی به این تهدید آتی، دولت اتحاد شوروی، برنامهٔ PFI (به معنی: جنگندهٔ تکامل یافتهٔ پیشرو) را بنیان نهاد. طبق این برنامه، قرار شد هواپیمایی جهت برابری و تقابل با جنگندهٔ جدید آمریکایی، تولید شود.

یکی از وظایفی که برعهدهٔ سوخوی ۲۷ گذاشته شده بود، حمله به هواپیماهای پشتیبانی کننده عملیات‌های هوایی سازمان ناتو، نظیر هواپیماهای سوخت رسان و (آواکس) بود. برنامه‌ریزان نظامی شوروی، بر این مسئله واقف بودند که نیروهای ناتو، توانایی‌های شایان سوخوی ۲۷ را در نظر گرفته‌اند و بدین جهت، می‌دانستند که حملهٔ همه‌جانبهٔ هوایی آن‌ها، توسط این جنگندهٔ جدید، بسیار محدود خواهد شد.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخوی ۲۷، نه تنها برای اجرای نقشی که از ابتدا برایش در نظر گرفته بودند، در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود (CIS)، باقی مانده است؛ بلکه آخرین سری این جنگنده، قادر است موشک‌های بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-۱۷۲ AAM-L را حمل نماید. این موشک‌ها، دارای بردی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر هستند و به عنوان ، کاربرد دارند.

موشک‌های استاندارد سوخوی ۲۷ جهت انجام ماموریت هوا به هوا، ترکیبی از موشک‌های R-73 Archer و R-27 Alamo و Adder R-77 ساخت

محدودیت‌ها

محدودیت سوخوی ۲۷‏، از نظر کیفیت و سطح تکنولوژی نازل نمایشگر سربالا تعبیه شده‌است، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹، نه سیستم کنترل HOTAS دارد نه (Multi Function Display). کابین ابتدایی Su-۲۷S همانند جنگنده‌های دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ می‌باشد. البته هواپیماهای سوخوی ۳۰ و سوخوی ۳۵ که از سوخوی ۲۷ مشتق شده‌اند، در اصطلاح دارای «کابین شیشه‌ای» می‌باشند؛ این هواپیماها توسط شرکت فرانسوی Sextant Avionique به ، سیستم HOTAS، کلاه HMS و... مجهز شده‌اند.

مشخصات

SUKHOI Su-27 FLANKER.svg

منبع اطلاعات KNAAPO Su-27SK page,[۱] Sukhoi Su-27SK page,[۲] Gordon and Davison[۳]

مشخصات عمومی

  • خدمه: یک یا دو
  • طول: ۲۱/۱۹* متر (72 ft)
  • پهنای بال: ۱۴/۷ متر (48 ft 3 in)
  • Leading edge sweep: ۴۲ درجه)
  • ارتفاع: ۵/۹۲ متر (19 ft 6 in)
  • بال: مساحت ۶۲ متر مربع (667 ft²)
  • وزن خالی: ۱۶۳۸۰ کیلو (36,100 lb)
  • وزن بارگیری: ۲۳۴۳۰ کیلو (51,650 lb)
  • بیشینه وزن برخاست: ۳۰۴۵۰ کیلو (67,100 lb)
  • پیشرانه: ۲× توربوفن, ۱۲۲/۸ کیلو نیوتن (27,600 lbf) هرکدام

عملکرد

جنگ‌افزار

  • تا شش موشک هوابه‌هوای آر-۲۷، تا ۲ موشک حرارتی آر-۷۱
    • قابل ارتقا جهت به کارگیری موشکهای آر-۷۷ به جای آر-۲۷

رادار

رادار اصلی سوخوی ۲۷، از نوع و ساخت پردازشگر به کار رفته در آن، از نوع بسیار ابتدایی است و این مسئله، باعث می‌شود رادار، از تشخیص علایم ناصحیح دریافتی و همچنین جستجو در مناطق کور، بسیار ناتوان باشد، بدین جهت، رهگیری دقیق با این رادار، بسیار دشوار است و نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد. در جنگنده‌های Su-۳۰ و Su-۳۵، از مدل بالاتر رادار ساخت فازاترون به نام Bars N-۰۱۱M استفاده شده‌است که این رادار جدید، دارای ، برد بهبود یافته، قابلیت رهگیری هم‌زمان چند هدف و حساسیت بالا می‌باشد.

سیستم IRST

کابین خلبان سوخو سو۲۷ یوبی همراه با سامانه IRST
ارابه فرود سوخو سو۲۷ اس‌کی

در سوخوی۲۷، به تقلید از جنگنده F-۱۴A از سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز یا IRST استفاده شده‌است. این سیستم درست بر روی دماغه و مقابل کابین نصب شده و با یک ، هماهنگ شده‌است. این سیستم می‌تواند در خدمت رادار قرار بگیرد یا مستقلا برای حملات مخفیانه به کار گرفته شود. این سیستم همچنین به کنترل مسلسل هواپیما کمک می‌کند و دقت بیشتری را نسبت به زمانی که از حالت نشانه‌روی رادار استفاده می‌شود، فراهم می‌آورد.

گونه‌ها

گونه‌های مختلف تولید شده پس از دوران شوروی، بدین شرح هستند:



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, :: 18:1 :: توسط : مجید فرجیان

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ نظامی دفاعی و آدرس defaii.nezami.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 26144
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1